Stichting SOM krijgt grote subsidie cultuureducatie

Door: Stichting SOM Op: 30 mei 2016

Stichting SOM heeft van het Fonds voor Cultuurparticipatie een grote subsidie ontvangen. Het gaat om een bedrag van €180.000,00 om de cultuureducatie op alle negen SOM-scholen de komende jaren verder te professionaliseren. Op maandag 6 juni viert SOM de toekenning van de subsidie groots. OBS Voorhoute in Kruiningen is dan het podium voor een feestelijke cultuurmiddag voor genodigden, onder wie een afvaardiging van leerlingen van alle SOM-scholen.

Boost voor cultuuronderwijs

“Deze subsidie geeft een enorme boost aan ons cultuuronderwijs” zegt Nancy Spaapen. Als projectleider cultuur was Nancy nauw bij de subsidieaanvraag betrokken. De ideeën voor de invulling van het bedrag zijn er al binnen SOM. “We gaan het bedrag inzetten om onze teams en leerkrachten te trainen om meer en betere cultuurlessen te geven, zoals dans, drama, muziek en beeldend. Zo krijgen alle leerlingen van SOM meer en beter cultuuronderwijs.” Spaapen vermoedde al wel dat SOM een grote kans maakte op de subsidie, maar is blij dat het nu echt officieel is.

Grootse cultuurmiddag

Om de toekenning van de subsidie te vieren, pakt SOM het groots aan. Op maandagmiddag 6 juni wordt een feestelijke cultuurmiddag georganiseerd waar een afvaardiging van leerlingen van alle SOM-scholen bij wordt betrokken. De aftrap vindt plaats op OBS Voorhoute. Bijzonder is dat cultuurtalent Yentl Schieman bij de voorstelling is betrokken. Deze cabaretière, tevens dochter van juffrouw Joany op OBS Voorhoute, maakt er samen met de kinderen een middag vol muziek en grappen van. Yentl won in 2013 het Amsterdam Kleinkunst Festival als lid van het cabaretduo Yentl en de Boer. In 2014 kreeg zij de Annie M. G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied.

Stichting SOM

Stichting SOM (Samen Onderwijs Maken) in Bergen op Zoom is een overkoepelende stichting voor openbaar onderwijs. De stichting telt negen basisscholen; vier in West-Brabant en vijf in Zeeland (gemeente Reimerswaal). Bij SOM volgen 1.150 kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar onderwijs en er zijn 100 medewerkers aan de stichting verbonden.

Fonds voor Cultuurparticipatie

Het Fonds voor Cultuurparticipatie stimuleert actieve deelname aan cultuur in Nederland door culturele initiatieven met subsidies te ondersteunen.