Kinderen moeten meer leren over wat groeit en bloeit

Door: Stichting SOM Op: 04 maart 2016

Appelmoes ontstaat niet in fabriek maar het begint al bij het planten van een appelboom.

YERSEKE – Basisschool Parelmoer in Yerseke zet samen met natuurouders een natuur- en milieueducatieproject op. Daarvoor gaan ze het naastgelegen grasveldje aan het Moerplein gebruiken en de perkjes aan de zijkant van de school. Het informatiebord wordt op de Boomfeestdag, 16 maart, geplaatst.

DOOR JENINE HOOGLANDER

Mini appel en perenbomen, bessenstruiken, kruiden, een wandelpaadje en een heleboel kleurige bloeiers moeten van het grasveld, de bakken en de perkjes van de school een natuur- en milieueducatieproject maken. “Kinderen zitten steeds vaker binnen en hebben minder respect voor de natuur,” vertelt natuurmoeder Ilka Meyer, die samen met vijf andere natuurmoeders en een natuur oma het project begeleiden. “We hopen dat de leerlingen meer respect krijgen voor de natuur als ze meer weten over hoe alles groeit en bloeit. Dat appelmoes dus niet in de fabriek ontstaat maar het al begint bij het planten van een appelboom.”

 

Ontwerp Voor het veldje heeft de school een overeenkomst met de gemeente Reimerswaal, omdat het eigen schoolterrein te weinig ruimte biedt voor het project. Het gazon heeft nu volgens de gemeente geen functie en ‘het idee van de school is toegankelijk, educatief en leuk om naar te kijken’, staat in een gemeentelijke nota. “Wij willen graag veel fruit, groenten en kruiden in de perkjes en bakken. We zijn ook in gesprek met het Zeeuwslandschap omdat wij graag een mini knotwilg zouden willen plaatsen of een moerastuintje in een van de perkjes bij de school.” aldus Ilka. De gemeente Reimerswaal trekt zo’n 5500 euro uit voor het geschikt maken van het veldje voor het project. Zo zorgt ze voor een wandelpaadje, informatiebord en planten. “Wij zorgen voor de perkjes, de bakken en het planten van het groen.” Er is nog geen naam voor het veldje. Het ontwerp voor het bord wordt bedacht door de leerlingen zelf. “Iedereen mag een tekening maken voor het ontwerp van het bord, op 16 maart wordt het informatiebord onthuld en daarmee de winnaar bekendgemaakt.’

 

Vogels De leerlingen van groep twee zijn het langst betrokken bij het project en hebben er naar eigen zeggen heel veel zin in. “Er komen eerst mooie knoppen aan de fruitbomen en dan mogen we de vruchten plukken,” vertelt de vijfjarige Isabelle Huige over de appel en perenbomen. “Het zijn kleine boompjes dus we kunnen er goed bij.” De vijfjarige Max Mackowska weet al heel goed hoe hij voor de tuin gaat zorgen. “Je moet lief zijn voor planten, ze op tijd water geven en je mag pas de vruchten plukken als ze rijp zijn.” De zesjarige Iskander Martinu hoopt vooral dat er vogels komen als het veldje is omgetoverd in een groene oase. ”Misschien komen de vogels bij ons nestjes bouwen en komen er dan ook baby vogeltjes. Die hebben we thuis ook in de tuin.” De school overweegt om zogeheten raamnestkastjes te plaatsen. Deze nestkastjes worden tegen het raam geplaatst en zo kunnen de kinderen door het glas alles volgen wat de vogeltjes doen.

 

Het informatiebord wordt op de Boomfeestdag, 16 maart, geplaatst. Het onderhoud wordt verzorgd door de school en natuurouders, samen met de schooljeugd. De gemeente informeert omwonenden per brief over het project voor het veldje.

bron: De Reimerswaalse Kapelse Bode  15 februari 2016