Terugblik kick-off onderwijsproject Kansrijk Schakelen

Door: Stichting SOM Op: 05 oktober 2020

Woensdagmiddag 30 september werd online de aftrap gegeven voor ons onderwijsproject “Kansrijk Schakelen”. Dit project moet ervoor zorgen dat alle leerlingen de overstap van het basis- naar voortgezet onderwijs binnen de Brabantse Wal gemeenten zo goed mogelijk kunnen maken. Het accent tijdens de kick-off lag op het belang van lezen. Het openhartige verhaal van schrijver en columnist Özcan Akyol – hoofdgast tijdens de kick-off – benadrukte dat belang

Eus’ vertelde hoe zijn Turkse achtergrond en omgeving, het analfabetisme van zijn ouders, het ontbreken van zelfvertrouwen en zijn desinteresse voor het lezen van boeken hem aanvankelijk op achterstand zette. Maar zeker ook het ontbreken van vertrouwen in zijn capaciteiten door zijn leerkracht, ondanks dat hij het hoogste van zijn klas scoorde op de Cito-toets, heeft hem parten gespeeld. Op wat latere leeftijd werd zijn interesse in lezen gewekt en dat betekende een forse stap vooruit in zijn ontwikkeling.Met het project willen we een gezamenlijk aanpak tot stand brengen, samen met onze ketenpartners zoals bibliotheken en lokale overheden. Het belang hiervan werd toegelicht door Leo Soffers, bestuurder van Stichting SOM en de wethouders van de gemeente Woensdrecht en Steenbergen. Zowel leerlingen als ouders kwamen aan het woord. Zij vertelden over hoe zij denken over het lezen van boeken en over de overgang van PO naar VO.

Terugkijken kick-offDe online kick-off trok de belangstelling van zo’n honderd deelnemers. De kick-off is terug te kijken via www.kansrijkschakelen.nl of direct op YouTube: https://youtu.be/jQLA7KN46Y4.